przewodnikzakwaterowanieprzyrodagaleriamapa serwisulinki
przewodnik trasy dla zaawansowanych
Skrajne Solisko (2093 m)
Predné Solisko
cel: Skrajne Solisko (2093 m)
przez: Dolinę Furkotną
początek: Šťrbské Pleso (Szczyrbskie Jezioro)
koniec: Šťrbské Pleso (Szczyrbskie Jezioro)

Umiarkowanie trudna wędrówka na szczyt, z którego otwiera się widok do dwóch dolin. Niestety ze względu na bliskość kolejki jest tu dość tłoczno.

1:30
1:00

Ze stacji elektriczki Šťrbské Pleso idziemy drogą pod górę na wprost. Po dojściu do skrzyżowania strzałki - drogowskazy wskażą nam drogę w lewo, nad jezioro. Po dojściu do brzegu idziemy wzdłuż niego w lewo. Miniemy cypel, na którym stoi pomnik przedstawiający żołnierza, upamiętniający bohaterów ostatniej wojny. Idziemy dalej brzegiem pośród drzew i kosówek, do początku niebieskiego szlaku. Tam odchodzimy od jeziora i zaczynamy podejście do góry ogołoconym z drzew terenem zjazdów narciarskich (w sezonie narciarskim szlak jest zamknięty). Po półgodzinie podejścia mijamy skocznie narciarskie, służące też amatorom bungee. Potem podchodzimy wzdłuż słupów wyciągu. Cały czas idziemy odkrytym grzbietem, po nieprzyjemym, zniszczonym erozją szlaku.

Wariant: leniwsi i majętniejsi mogą ten odcinek pokonać przy pomocy kolejki krzesełkowej. Jej dolna stacja znajduje się obok hotelu Fis w Šťrbskim Plesie. Ceny biletów w 2005: w jedną stronę (dół lub górę) 130 Sk (ulgowy 90 Sk), w obie strony 190 Sk (ulgowy 130 Sk).

Finalnie dochodzimy do Chaty pod Soliskom (1840). W ładnie zaaranżowanym wnętrzu można skorzystać z jadła i napitku.

UWAGA!!! Chata na Solisku dysponuje jedynie dwunastoma miejscami noclegowymi.

Szczyrbskie Jezioro (Šťrbské Pleso)
Tą drogą idzie się do dolnej stacji kolejki. Widać Solisko i masyw Baszt
Widok z kolejki krzesełkowej w stronę doliny Młynicy
powiększenie zdjęcia
Kolejką jedzie się, siedząc na chwiejnym krzesełku, kilkanaście metrów nad ziemią. W tle Solisko
Chata na Solisku (Chata pod Soliskom) oferuje tylko bufet

0:50
0:35
2:20
1:35

Od Chaty na Solisku wyruszamy czerwonym szlakiem w górę. Ścieżka jest przyjemna, dobrze ułożona z kamieni, podchodzimy stromo pomiędzy kosówkami. Bez trudności (oprócz indywidualnych - kondycyjnych) dochodzimy na szczyt Skrajnego Soliska.

Widok jest nietypowy, ponieważ znajdujemy się na pierwszym szczycie w długim masywie, więc przed sobą mamy tenże masyw z dominującym w nim szczytem Wielkiego Soliska (Šťrbské Solisko). Po lewej widzimy dolną część Doliny Furkotnej, po prawej Doliny Młynickiej, z otaczającymi ją ścianami Grani Baszt. Na trzecim planie widać na zachodzie Krywań, a na wschodzie Gerlach i Wysoką.

Na południu rozpościera się równina Liptowa, u podnóża gór widzimy wielką niebieską spłacheć Szczyrbskiego Jeziora i sterczącą z lasu skocznię narciarską.

Krywań widziany ze Skrajnego Soliska
Wysoka i Gerlach widziane ze Skrajnego Soliska
Wysoka widziana ze Skrajnego Soliska
powiększenie zdjęcia
Panorama ze Skrajnego Soliska - Dolina Furkotna, Wielkie Solisko, Dolina Młynicy

0:50
1:45
3:10
3:20

Ostrożnie schodzimy tą samą drogą do Chaty na Solisku (zajmie to nam około pół godziny), a następnie kierujemy się niebieskim szlakiem na zachód, do doliny Furkotnej. Ścieżką wśród kamieni trawersujemy stoki Soliska niemal poziomo, lekko obniżając się, aż dochodzimy na porośnięte kępami kosówki dno Doliny Furkotnej, do skrzyżowania z żółtym szlakiem. Po tłoku w okolicach kolejki linowej panująca tutaj cisza i spokój koi zmysły.

Wariant: z Chaty na Solisku możemy się skierować w dół drogą którą tu przyszliśmy, lub skorzystać z wyżej opisanej kolejki krzesełkowej.
Tatry.info.editors.team w Dolinie Furkotnej

1:30
1:50
4:40
5:10

Podążamy w dół doliny żółtym szlakiem. Ścieżka jest wyraźna i wygodna, dopiero w lesie trochę stromsza, ale nim zdążymy się zmęczyć, dochodzimy do szerokiej, spacerowej alei Magistrali. Stąd już tylko pół godziny po niemal poziomej drodze do Szczyrbskiego Jeziora.